اليوبيل المئوي الخامس عشر للجوء مار سويريوس الكبير، بطريرك أنطاكية إلى مصر.
المنشور البطريركي بمناسبة عيد مار سويريوس الكبير تاج السريان
نهدي البركة الرسولية والأدعية الخيرية إلى إخوتنا الأجلاء: صاحب الغبطة مار باسيليوس توماس الأوّل مفريان الهند، وأصحاب النيافة المطارنة الجزيل وقارهم، وحضرات أبنائنا الروحيين نواب الأبرشيات والخوارنة والقسوس والرهبان والراهبات والشمامسة الموقرين والشماسات الفاضلات، ولفيف أفراد شعبنا السرياني الأرثوذكسي المكرّمين، شملتهم العناية الربّانية بشفاعة السيّدة العذراء مريم والدة الإله ومار بطرس هامة الرسل وسائر الشهداء والقدّيسين، آمين.
“لئن أهربْ لأجل المسيح، لكنّ كلمتَه لم تفارق (أنطاكية)، فهي قريبةٌ إلى حيثما يرتضي ناموس الروح أن يمضي بها” (القدّيس البطريرك مار سويريوس الكبير، رسالة 53)
بعد تفقد خواطركم العزيزة، نقول:
من منفاه في مصر، يخطّ القدّيس البطريرك مار سويريوس الكبير هذه الكلمات التي تثبّت المؤمنين وتُدخل الرجاء إلى قلوبهم، حاذيًا بها حذوَ مار بولس رسول الأمم الذي كتب إلى تلميذه تيموثاوس قائلًا: “واذكُرْ يَسوعَ المسيحَ الذي قامَ مِنْ بَينِ الأمواتِ وكانَ مِنْ نَسلِ داودَ، وهِيَ البِشارَةُ التي أُعلِنُها وأُقاسي في سَبـيلِها الآلامَ حتى حَمَلتُ القُيودَ كالمجرِمِ. ولكِنْ كلام اللهِ غَيرُ مُقَيَّدٍ.” (2 تيم 2: 8-9).
واليوم، بعد مرور ألفٍ وخمسمائة عام على هذا اللجوء القسري، يطيب لنا أن نعلن العام 2018 اليوبيل المئوي الخامس عشر للجوء القدّيس البطريرك مار سويريوس الكبير إلى مصر. وبهذه المناسبة ندعوكم للتأمّل بسيرة هذا القدّيس العظيم، والتشبّه به، والتمسّك بالمعتقد الأرثوذكسي القويم.
وُلِد قدّيسنا في سوزوبليس من ولاية بيسيدية في حدود سنة 459، وقرأ النحو والبيان في الإسكندرية باليونانية واللاتينية، ثمّ درس علمَي الفِقه والفلسفة في مدرسة الفِقه الروماني ببيروت، واعتمد في بيعة طرابلس سنة 488، واختار لنفسه طريقة الزهد وترهّب في دير مار رومانس في بلدة مايوما بفلسطين. وبعد أن سيم قسّيساً، أنشأ ديرًا حيث أقام أربعًا وعشرين سنة متعبدًا لله متروّضًا في فضائل النسك، ومنصبًّا على حرث كتاب الله ودرس تآليف اللاهوتيّين، ومشتغلًا بتأليف الكتب دفاعًا عن المعتقد القويم. فذاعت شهرته ورحل عام 508 مع مئتَي راهب إلى القسطنطينية في سبيل الدفاع عن الإيمان، ومكث فيها زهاء ثلاث سنوات حتى سنة 511.
وبعد عَزْل فلبيانس الثاني بطريرك أنطاكية، انتُخب مار سويريوس خلفًا له، وسيم بطريركًا في أنطاكية في 6 تشرين الثاني سنة 512، فانبرى يلقي الخطب التعليمية بيانًا لحقائق الإيمان وتقويمًا للأخلاق، دون أن يحيد عن ممارسات نسكه وزهده. وعندما تولّى يوسطينيان الأول – الخلقيدوني المذهب – الحكم سنة 518 خلفًا لأنسطاس، أثار اضطهادًا عنيفًا ضدّ الأرثوذكسيّين، فأمر بنفي جمهرة من أساقفتنا الأرثوذكسيّين، ممّا اضطرّ مار سويريوس على الخروج من أنطاكية في الخامس والعشرين من أيلول إلى سلوقية الساحل؛ ومنها لجأ إلى مصر في التاسع والعشرين من أيلول عام 518.
وبغياب راعيها الحكيم، عانت أنطاكية اضطهاداتٍ مريرةً، إذ انتهز الخلقيدونيّون فرصة نفي مار سويريوس وأقاموا عليها بطاركةً غير شرعيّين. وهكذا، بدأت سلسلة البطاركة الخلقيدونيين.
أمّا قدّيسنا البطريرك، فظلّ يدبّر الكنيسة الأنطاكية من منفاه في مصر زهاء عشرين سنة. وكان يثبّت أبناءها المضطَهَدين على المعتقد القويم، ويوجّه إليهم الرسائل معزّيًا ومشدّدًا إيّاهم. وخلال هذه الفترة، لبّى القدّيس دعوة الامبراطور يوسطينيان لمؤتمر القسطنطينية سنة 535، بسبب إلحاح الأخير، وقضى فيها نحو سنة ونصف. ولمّا شعر بأنّ المؤتمر هو مضيعة للوقت، عاد بمساعدة الملكة السريانية ثيودورة – زوجة يوسطينيان – إلى مصر حيث وافته المنيّة في الثامن من شباط سنة 538.
أيّها الأحبّاء، فيما نستذكر اليوم ثبات القدّيس البطريرك مار سويريوس الكبير – تاج السريان – في الإيمان القويم، وحكمته في تدبير كنيسة أنطاكية غيابيًّا، نعترف بفضله الكبير ببقاء الكرسي الأنطاكي واستمراره إلى يومنا هذا، ونتأمّل بلجوئه إلى مصر حيث لجأ الله الكلمة المتجسّد مع أمّه مريم ويوسف هربًا من هيرودس، وننظر إلى ما يجري حولنا في بلداننا المشرقية العزيزة فنرى شعبنا المضطَهَد يلجأ إلى أصقاع الدنيا هربًا من الظلم ورفضًا لنكران الإيمان، ونتمسّك مع قدّيسنا بالرجاء، ونكرّر ما قاله: “وإذ أنتم مضطهَدون فإنّكم تكرزون بالإنجيل بصوتٍ عالٍ؛ وإذ أنتم ساكتون، فإنّكم بسكوتكم تتكلّمون أشدّ الكلمات.”
ولإحياء هذا اليوبيل بما يناسب، تنظّم دائرة الدراسات السريانية في البطريركية مؤتمرًا علميًّا حول القدّيس مار سويريوس الكبير في المقرّ البطريركي في العطشانة – لبنان بتاريخ 26-27 أيّار 2018، كما أنّ مؤتمرًا آخرًا سيُقام للمناسبة من قِبَل قسم الدراسات السريانية في جامعة سالزبورغ بالنمسا. كذلك تُنظّم النيابة البطريركية في ألمانيا لهذه المناسبة مؤتمرًا في غضون شهر تشرين الأول بالتعاون مع جامعة هايدلبيرغ. وسنقوم أيضًا بالاحتفال بتقديس كنيسة مار سويريوس الكبير في المقرّ البطريركي الجديد بالعطشانة، بالإضافة إلى نشر الكتب التي تسلّط الضوء على هذا القدّيس العظيم.
جعل اللّـه تعالى هذه الذكرى سبب بركةٍ لكم جميعًا بشفاعة السيدة العذراء مريم والقديس البطريرك مار سويريوس الكبير، تاج السريان، والشهداء الأبرار والقديسين كافّةً، ونعمة الربّ تشملكم دائمًا أبدًا آمين. ܘܐܒܘܢ ܕܒܫܡܝܐ ܘܫܪܟܐ.
صدر عن قلايتنا البطريركية في دمشق
في الأول من شهر شباط سنة ألفين وثمانية عشر
وهو عيد القديس البطريرك سويريوس الأنطاكي
وهي السنة الرابعة لبطريركيتنا
ܒܫܡ ܐܝܬܝܐ ܡܬܘܡܝܐ ܐܠܨܝ ܐܝܬܘܬܐ ܕܟܠ ܐܚܝܕ
ܐܝܓܢܛܝܘܣ ܦܛܪܝܪܟܐ ܕܟܘܪܣܝܐ ܫܠܝܚܝܐ ܕܐܢܛܝܘܟܝܐ ܘܕܟܠܗ̇ ܡܕܢܚܐ
ܘܪܝܫܐ ܓܘܢܝܐ ܕܥܕܬܐ ܣܘܪܝܝܬܐ ܐܪܬܕܘܟܣܝܬܐ ܕܒܟܠܗ̇ ܬܒܝܠ
ܕܗܘ ܐܦܪܝܡ ܬܪܝܢܐ ܡ̄
ܒܽܘܪܟܬܐ ܫܠܺܝܚܳܝܬܐ ܘܰܨܠܰܘ̈ܳܬܐ ܡܳܪ̈ܳܢܳܝܬܐ ܡܫܰܟܢܺܝܢܰܢ ܠܰܐܚܰܝ̈ܢ ܡܥܰܠܰܝ̈ܳܐ: ܛܽܘܒܬܳܢܽܘܬܶܗ ܕܡܳܪܝ ܒܣܝܠܝܘܣ ܬܐܘܡܐܣ ܩܰܕܡܳܝܐ ܡܰܦܪܝܳܢܐ ܕܗܶܢܕܽܘ܆ ܡܺܝܛܪ̈ܦܽܘܠܺܝܛܽܘ ܪ̈ܳܡܰܝ ܐܺܝܩܳܪܐ܆ ܘܰܒܢܰܝ̈ܐ ܕܺܝܠܰܢ ܪ̈ܽܘܚܳܢܳܝܶܐ ܐܶܦܛܪ̈ܽܘܦܶܐ ܕܡܰܪ̈ܥܝܳܬܐ܆ ܘܟܽܘܪ̈ܳܝܶܐ ܘܩܰܫܺܝ̈ܫܶܐ ܘܕܰܝܪ̈ܳܝܶܐ ܘܕܰܝܪ̈ܳܝܳܬܐ ܘܰܡܫܰܡ̈ܫܳܢܶܐ ܙܗܰܝ̈ܳܐ܆ ܘܰܡܫܰܡ̈ܫܳܢܝܳܬܐ ܡܝܰܬܪ̈ܳܬܐ܆ ܘܫܰܪܟܐ ܕܥܰܡܐ ܕܺܝܠܰܢ ܣܽܘܪܝܳܝܐ ܐܳܪܬܳܕܽܘܟܣܳܝܐ ܕܰܒܟܽܠܳܗ̇ ܬܺܒܶܝܠ ܡܝܰܩܪܐ. ܢܛܺܝܪ̈ܶܐ ܢܶܗܘܽܘܢ ܒܰܒܛܺܝܠܽܘܬܐ ܡܳܪܳܢܳܝܬܐ܆ ܒܰܨܠܰܘ̈ܳܬܐ ܕܰܒܬܽܘܠܬܐ ܡܰܪܝܰܡ ܝܳܠܕܰܬ ܐܰܠܳܗܐ ܘܰܕܡܳܪܝ ܦܶܛܪܽܘܣ ܪܺܝܫܐ ܕܰܫܠܺܝ̈ܚܶܐ ܘܫܰܪܟܐ ܕܣܳܗ̈ܕܶܐ ܘܩܰܕܺܝ̈ܫܶܐ܆ ܐܰܡܺܝܢ.
« ܐܳܦܶܢ ܥܳܪܶܩ ܐ̱ܢܳܐ ܡܶܛܽܠ ܡܫܺܝܚܳܐ܆ ܐܶܠܳܐ ܡܶܠܬܶܗ ܠܳܐ ܥܶܪܩܰܬ.
ܩܰܪܺܝܒܳܐ ܗ̱ܝ ܓܶܝܪ ܠܟܽܠ ܐܰܝܟܳܐ ܕܨܳܒܶܐ ܢܳܡܽܘܣܳܐ ܕܪܽܘܚܳܐ ܕܢܰܘܒܠܺܝܗ̇»
(ܡܪܝ ܣܘܝܪܝܘܣ܆ ܐܓܪܬܐ 53)
ܒܳܬܰܪ ܥܽܘܩܳܒܐ ܥܰܠ ܗܳܠܶܝܢ ܕܕܺܝܠܟܽܘܢ܆ ܐܳܡܪܺܝܢܰܢ:
ܡܶܢ ܐܰܟܣܽܘܪܺܝܰܐ ܕܺܝܠܶܗ ܒܡܶܨܪܶܝܢ܆ ܪܳܫܶܡ ܩܰܕܺܝܫܐ ܡܳܪܝ ܣܶܘܺܝܪܝܳܘܣ ܪܰܒܐ܆ ܦܰܛܪܝܰܪܟܐ ܕܰܐܢܛܝܽܘܟ܆ ܠܗܳܠܶܝܢ ܡ̈ܶܠܶܐ ܕܰܛܥܺܝ̈ܢܳܢ ܣܰܒܪܐ ܪܰܒܐ ܘܒܽܘܝܳܐܐ ܠܰܡܗܰܝܡ̈ܢܶܐ܆ ܟܰܕ ܥܰܠ ܗܰܠܟ̈ܳܬܐ ܕܡܳܪܝ ܦܰܘܠܳܘܣ ܫܠܺܝܚܳܐ ܪܳܕܶܐ܆ ܗܰܘ ܕܰܠܬܰܠܡܺܝܕܶܗ ܛܺܝܡܳܬܶܐܘܣ ܟܳܬܶܒ ܘܳܐܡܰܪ: «ܐܶܬܕܰܟܪ ܠܝܶܫܽܘܥ ܡܫܺܝܚܐ܉ ܕܩܳܡ ܡܶܢ ܒܶܝܬ ܡܺܝ̈ܬܶܐ܇ ܗܰܘ ܕܺܐܝܬܰܘܗ̱ܝ ܡܶܢ ܙܰܪܥܐ ܕܕܰܘܺܝܕ ܐܰܝܟ݂ ܐܶܘܰܢܓܶܠܺܝܳܘܢ ܕܺܝܠܝ̱܇ ܕܒܶܗ ܣܳܒܶܠ ܐ̱ܢܳܐ ܒܺܝ̈ܫܳܬܐ ܥܕܰܡܐ ܠܰܐܣܽܘܪ̈ܶܐ ܐܰܝܟ݂ ܥܳܒܶܕ ܒܺܝ̈ܫܳܬܐ. ܐܶܠܐ ܡܶܠܬܶܗ ܕܰܐܠܳܗܐ ܠܐ ܐܰܣܺܝܪܐ» (ܒ ܛܝܡܬܐܘܣ ܒ܆ ܚ ـ ܛ).
ܝܰܘܡܳܢܐ ܕܶܝܢ܆ ܠܫܰܢ̱ܬܐ ܗܳܕܶܐ ܕ2018 ܝܽܘܒܳܠܐ ܕܰܐܠܦܐ ܘܚܰܡܶܫܡܐܐ ܫܢ̈ܺܝܢ ܕܡܰܫܩܠܳܢܽܘܬܶܗ ܕܡܳܪܝ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ ܦܰܛܪܝܰܪܟܐ ܠܡܶܨܪܶܝܢ܆ ܡܬܰܚܡܺܝܢܰܢ. ܘܰܒܦܽܘܪܣܐ ܗܳܢܐ ܠܟܽܘܢ ܡܙܰܡܢܺܝܢܰܢ ܠܡܶܬܒܰܩܳܝܽܘ ܒܬܰܫܥܺܝܬ ܚܰܝ̈ܰܘܗ̱ܝ ܕܩܰܕܺܝܫܐ ܗܳܢܐ ܢܰܨܺܝܚܐ܆ ܘܠܰܡܡܰܪܳܝܽܘ ܒܶܗ܆ ܘܰܠܡܶܫܬܰܪܳܪܽܘ ܒܗܰܝܡܳܢܽܘܬܐ ܬܪܺܝܨܰܬ ܫܽܘܒܚܐ.
ܐܶܬܺܝܠܶܕ ܓܶܝܪ ܡܳܪܝ ܣܶܘܺܝܪܶܐ ܒܣܽܘܙܽܘܦܳܘܠܺܝܣ ܕܦܺܝܣܺܝܕܝܰܐ ܒܰܫܢܰܬ 459܆ ܘܰܩܪܐ ܠܬܘܪܨ ܡܡܠܠܐ ܘܠܰܪܗܺܝܛܪܽܘܬܐ ܒܰܐܠܟܣܰܢܕܰܪܺܝܰܐ ܝܰܘܢܳܐܺܝܬ ܘܠܰܐܬܺܝܢܳܐܺܝܬ܆ ܘܰܠܬܰܪܬܶܝܢ ܝܰܕ̈ܥܳܬܐ ܕܩܳܢܽܘ̈ܢܶܐ ܘܰܕܦܺܝܠܳܣܽܘܦܽܘܬܐ ܒܡܰܕܪܰܫܬܐ ܕܩܳܢܽܘ̈ܢܶܐ ܕܰܒܒܶܝܪܽܘܬ. ܘܰܥܡܰܕ ܒܥܺܕܬܐ ܕܰܛܪܺܝܦܳܘܠܺܝܣ ܫܢܰܬ 488. ܟܶܢ ܪܰܚܡܳܗ̇ ܠܥܳܢܘܳܝܽܘܬܐ ܘܰܗܘܐ ܕܰܝܪܳܝܐ ܒܕܰܝܪܐ ܕܡܳܪܝ ܪܽܘܡܰܐܢܳܘܣ ܕܒܰܐܬܪܐ ܕܡܰܝܽܘܡܰܐ ܕܒܰܦܠܶܫܬ. ܘܡܶܢ ܒܳܬܰܪ ܡܐ ܕܶܐܬܬܰܣܪܰܚ ܠܩܰܫܺܝܫܽܘܬܐ܆ ܒܢܳܐ ܕܰܝܪܐ ܘܩܰܘܺܝ ܥܶܣܪܝܢ ܘܰܐܪܒܰܥ ܫܢ̈ܺܝܢ ܟܰܕ ܦܳܠܰܚ ܠܰܐܠܳܗܐ܆ ܘܡܶܬܥܰܢܘܶܐ ܒܰܡܝܰܬܪ̈ܳܬܐ ܕܰܢܙܺܝܪܽܘܬܐ܆ ܘܰܐܡܺܝܢ ܡܶܫܬܟܰܚ ܗ̱ܘܐ ܒܩܶܪܝܳܢܐ ܕܰܟܬܳܒܐ ܩܰܕܺܝܫܐ ܘܰܒܗܶܪܓܐ ܕܰܣܝܳܡ̈ܶܐ ܕܬܶܐܘܳܠܳܘܓܺܝܰܐ. ܘܶܐܬܥܢܺܝ ܒܰܣܝܳܡܐ ܕܰܟܬܳܒ̈ܶܐ ܐܰܝܟܰܢܐ ܕܰܠܗܰܝܡܳܢܽܘܬܐ ܬܪܺܝܨܰܬ ܫܽܘܒܚܐ ܢܫܰܪܰܪ. ܘܗܳܟܺܝܠ ܛܶܒܶܗ ܐܶܬܦܪܶܣ ܒܟܽܠ ܕܘܽܟ. ܘܒܰܫܢܰܬ 508 ܐܰܫܩܶܠ ܥܰܡ ܡܰܐܬܶܝܢ ܕܰܝܪ̈ܳܝܶܐ ܡܶܢ ܦܠܶܫܬ ܠܩܽܘܣܛܰܢܛܺܝܢܳܘܦܳܘܠܺܝܣ ܡܶܛܽܠ ܫܽܘܪܳܪ ܗܰܝܡܳܢܽܘܬܐ܆ ܘܩܰܘܺܝ ܒܳܗ̇ ܐܰܝܟ ܬܠܳܬ ܫܢ̈ܺܝܢ ܥܕܰܡܐ ܠܰܫܢܰܬ 511.
ܘܒܳܬܰܪ ܫܰܢ̱ܬܐ ܘܝܰܪܚܐ ܡܶܕܶܡ܆ ܐܶܬܦܪܶܫ ܦܺܝܠܺܝܦܝܰܐܢܳܘܣ ܕܰܬܪܶܝܢ܆ ܦܰܛܪܝܰܪܟܐ ܕܰܐܢܛܺܝܽܘܟܺܝܰܐ܆ ܘܶܐܬܓܒܺܝ ܡܳܪܝ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ ܠܕܰܪܓܐ ܕܦܰܛܪܝܰܪܟܽܘܬܐ ܘܶܐܬܗܰܝܡܰܢ ܠܟܽܘܪܣܝܐ ܫܠܺܝܚܳܝܐ. ܘܒܶܫܬܐ ܕܬܶܫܪܺܝܢ ܐ̱ܚܪܳܝ ܫܢܰܬ 512܆ ܐܶܬܬܰܣܪܰܚ ܦܰܛܪܝܰܪܟܐ ܒܰܐܢܛܺܝܽܘܟܺܝܰܐ. ܗܳܝܕܶܝܢ ܦܬܰܚ ܠܣܺܝܡܬܐ ܕܝܰܕ̈ܥܳܬܶܗ ܘܰܐܩܶܦ ܐܳܡܰܪ ܬܽܘܪ̈ܓܳܡܶܐ ܙܡܺܝ̈ܡܶܐ ܡܶܛܽܠ ܫܽܘܪܳܪ ܗܰܝܡܳܢܽܘܬܐ ܘܬܽܘܪܳܨ ܙܢܰܝ̈ܳܐ܆ ܟܰܕ ܡܶܢ ܐܽܘܪܚܐ ܕܥܳܢܘܳܝܽܘܬܶܗ ܘܰܢܙܺܝܪܽܘܬܶܗ ܠܐ ܣܛܳܐ. ܘܒܰܫܢܰܬ 518 ܐܰܡܠܶܟ ܝܽܘܣܛܺܝܢܝܰܢܳܘܣ ܩܰܕܡܳܝܐ ܟܰܠܩܺܝܕܽܘܢܳܝ ܬܰܘܕܺܝܬܐ ܒܕܽܘܟܰܬ ܐܰܢܰܣܛܰܐܣ܆ ܘܰܫܕܳܐ ܠܰܐܟܣܽܘܪܺܝܰܐ ܠܣܰܓܺܝ̈ܶܐܐ ܡܶܢ ܐܶܦܺܝܣܩܽܘ̈ܦܰܝܢ ܐܳܪ̈ܬܳܕܽܘܟܣܽܘ. ܢܦܰܩ ܡܶܟܺܝܠ ܡܳܪܝ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ ܒܕܶܐܬܶܐܠܶܨ ܘܶܐܙܰܠ ܠܣܰܠܽܘܩܝܰܐ ܒܥܶܣܪܺܝܢ ܘܚܰܡܫܳܐ ܕܺܐܝܠܽܘܠ ܝܰܪܚܐ܆ ܟܶܢ ܐܰܫܩܶܠ ܠܡܶܨܪܶܝܢ ܒܥܶܣܪܺܝܢ ܘܬܶܫܥܳܐ ܒܶܗ ܒܝܰܪܚܐ.
ܘܰܒܪܰܚܺܝܩܽܘܬܶܗ ܕܪܳܥܝܳܗ̇ ܚܰܟܺܝܡܐ܆ ܪ̈ܕܽܘܦܝܶܐ ܩܫܰܝ̈ܳܐ ܣܶܒܠܰܬ ܕܶܝܢ ܐܰܢܛܺܝܽܘܟܺܝܰܐ܆ ܟܰܕ ܟܰܠܩܺܝܕܽܘ̈ܢܳܝܶܐ ܠܦܽܘܪܣܐ ܗܳܢܐ ܢܣܰܒ ܕܦܰܛܪܝܰܪ̈ܟܽܘ ܠܳܐ ܢܳܡܽܘ̈ܣܳܝܶܐ ܢܩܺܝܡܽܘܢ. ܗܳܟܘܳܬ ܓܶܝܪ ܫܰܪܝܰܬ ܠܳܗ̇ ܫܺܫܰܠܬܳܐ ܕܦܰܛܪܝܰܪ̈ܟܽܘ ܟܰܠܩܺܝ̈ܕܳܢܳܝܶܐ.
ܩܰܕܺܝܫܰܢ ܓܶܝܪ ܩܰܘܺܝ ܐܰܝܟ ܥܶܣܪܺܝܢ ܫܢ̈ܺܝܢ܆ ܟܰܕ ܡܕܰܒܰܪ ܠܥܺܕܬܐ ܒܝܰܕ ܐܶܓܪ̈ܳܬܶܗ ܕܰܒܗܶܝܢ ܡܒܰܝܰܐܐ ܠܝܰܠ̈ܕܶܝܗ̇ ܕܥܺܕܬܐ ܪ̈ܕܺܝܦܶܐ܆ ܘܰܡܫܰܪܰܪ ܐܶܢܽܘܢ ܒܗܰܝܡܳܢܽܘܬܐ ܕܰܫܪܳܪܐ. ܘܒܰܫܢܰܬ 535܆ ܐܰܫܩܶܠ ܠܩܽܘܣܛܰܢܛܺܝܢܳܘܦܳܘܠܺܝܣ ܟܰܕ ܩܰܒܶܠ ܩܪܳܝܬܶܗ ܕܡܰܠܟܐ ܝܽܘܣܛܺܝܢܝܰܢܶܐ ܠܰܟܢܽܘܫܝܐ ܕܡܶܛܽܠ ܚܕܳܝܽܘܬܐ܆ ܘܰܐܥܒܰܪ ܬܰܡܳܢ ܫܰܢ̱ܬܐ ܘܦܶܠܓܐ. ܟܰܕ ܝܽܘܬܪܳܢܐ ܡܶܢ ܗܳܢܐ ܟܢܽܘܫܝܐ ܠܐ ܐܶܫܟܰܚ܆ ܘܰܕܢܰܘܒܶܕ ܥܶܕܳܢܶܗ ܠܐ ܒܥܐ܆ ܗܦܰܟ ܠܡܶܨܪܶܝܢ ܒܰܡܥܰܕܪܳܢܽܘܬ ܡܰܠܟܬܐ ܣܽܘܪܝܳܝܬܐ ܬܶܐܳܘܕܳܘܪܰܐ. ܬܰܡܳܢ ܕܶܝܢ ܫܰܢܺܝ ܠܚܰܝ̈ܶܐ ܥܳܠܡܺܝ̈ܢܳܝܶܐ ܬܡܳܢܝܐ ܫܒܳܛ ܝܰܪܚܐ ܫܢܰܬ 538.
ܒܢܰܝ̈ܳܐ ܪ̈ܚܺܝܡܶܐ ܒܰܡܫܺܝܚܐ܆ ܟܰܕ ܠܗܰܝܡܳܢܽܘܬܶܗ ܫܰܪܺܝܪܬܐ ܕܦܰܛܪܝܰܪܟܐ ܡܳܪܝ̱ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ ܬܳܓܐ ܕܣܽܘܪ̈ܝܳܝܶܐ ܡܰܥ̱ܗܕܺܝܢܰܢ܆ ܘܳܐܦ ܠܚܶܟܡܬܶܗ ܒܰܡܕܰܒܪܳܢܽܘܬ ܥܺܕܬܐ ܕܰܐܢܛܺܝܽܘܟܺܝܰܐ ܡܶܬܕܰܟܪܺܝܢܰܢ܆ ܠܐ ܛܰܥܝܐ ܠܰܢ ܗܳܝ ܕܰܒܝܰܕ ܡܣܰܝܒܪܳܢܽܘܬܶܗ ܐܶܬܢܛܰܪ ܟܽܘܪܣܝܐ ܫܠܺܝܚܳܝܐ ܕܰܐܢܛܺܝܽܘܟܺܝܰܐ ܥܕܰܡܐ ܠܝܰܘܡܳܢܐ. ܟܰܕ ܡܶܬܒܰܩܶܝܢܰܢ ܒܡܶܬܓܰܘܣܳܢܽܘܬܐ ܕܦܰܛܪܝܰܪܟܐ ܕܰܒܡܶܨܪܶܝܢ ܟܰܪ ܕܳܐܦ ܡܶܠܬܐ ܐܰܠܳܗܐ ܡܒܰܣܪܐ ܥܰܡ ܒܬܽܘܠܬܐ ܡܰܪܝܰܡ ܘܝܰܘܣܶܦ ܠܡܶܦܠܰܛ ܡܶܢ ܗܶܪܳܘܕܺܝܣ ܐܶܬܓܰܘܰܣܘ܆ ܗܐ ܚܳܙܶܝܢܰܢ ܕܠܰܡ ܓܶܕ̈ܫܶܐ ܕܗܳܘܶܝܢ ܒܰܐܬܪ̈ܰܘܳܬܰܢ ܡܰܕ̈ܢܚܳܝܶܐ ܘܳܐܦ ܓܳܠܽܘܬܐ ܕܥܰܡܰܢ ܪܕܺܝܦܳܐ ܕܡܶܬܓܰܘܰܣ ܒܰܐܬܪ̈ܰܘܳܬܐ ܡܫܰܚ̈ܠܦܶܐ ܕܢܶܥܪܽܘܩ ܡܶܢ ܛܽܘܪܳܦܐ ܘܰܕܢܰܥܕܶܐ ܡܶܢ ܛܳܠܽܘܡܽܘܬ ܗܰܝܡܳܢܽܘܬܐ܆ ܘܥܰܡܶܗ ܕܩܰܕܺܝܫܰܢ ܣܰܒܪܐ ܡܶܬܥܰܛܦܺܝܢܰܢ ܘܳܐܡܪܺܝܢܰܢ ܐܰܝܟ ܕܩܰܕܶܡ ܐܶܡܰܪ܆ ܕܒܺܐܝ̈ܕܶܝܗ̇ ܠܰܡ ܕܺܝܠܳܗ̇ ܕܗܳܝ ܕܡܶܬܪܰܕܦܺܝܢ ܐܢ̱ܬܽܘܢ܆ ܒܪܰܒܽܘܬ ܩܳܠܐ ܡܰܟܪܙܺܝܢ ܐܢ̱ܬܽܘܢ. ܘܰܒܝܰܕ ܗܳܝ ܕܫܰܬܺܝܩܺܝܢ ܐܢ̱ܬܽܘܢ ܡܡܰܠܳܠܽܘ ܡܡܰܠܠܺܝܢ ܐܢ̱ܬܽܘܢ.
ܠܰܡܥܰܕܥܳܕܽܘ ܗܳܟܺܝܠ ܠܝܽܘܒܳܠܐ ܗܳܢܳܐ ܐܰܝܟ ܕܝܳܐܶܐ܆ ܚܽܘܓܬܐ ܕܗܽܘ̈ܓܳܝܶܐ ܣܽܘܪ̈ܝܳܝܶܐ ܕܰܒܦܰܛܪܝܰܪܟܽܘܬܰܢ ܡܛܰܝܒܐ ܠܠܽܘܡܳܕܐ ܕܺܝܠܳܢܝܐ ܕܥܰܠ ܡܳܪܝ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ ܪܰܒܐ ܕܰܥܬܺܝܕ ܕܢܶܬܬܩܺܝܡ ܒܒܶܝܬ ܡܩܳܡܐ ܦܰܛܪܝܰܪܟܳܝܐ ܒܰܨܗܺܝܬܐ ܕܠܶܒܢܳܢ ܝܰܘ̈ܡܰܝ 26 ܘ27 ܕܺܐܝܳܪ ܝܰܪܚܐ 2018܆ ܟܰܕ ܬܽܘܒ ܠܽܘܡܳܕܐ ܐ̱ܚܪܺܢܐ ܒܦܶܪܥܐ ܕܗܽܘ̈ܓܳܝܶܐ ܣܽܘܪ̈ܝܳܝܶܐ ܒܒܶܝܬ ܨܰܘܒܐ ܕܣܰܐܠܙܒܽܘܪܓ ܒܐܘܣܬܪܝܰܐ ܡܶܬܬܩܺܝܡ. ܘܠܽܘܡܳܕܐ ܐ̱ܚܪܺܢܐ ܡܛܰܝܒܐ ܠܶܗ ܐܶܦܛܪܽܘܦܽܘܬܐ ܦܰܛܪܝܰܪܟܳܝܬܐ ܕܰܐܠܡܰܢܝܰܐ ܒܝܰܪܚܐ ܕܬܶܫܪܺܝܢ ܩܕܺܝܡ ܥܰܡ ܒܶܝܬ ܨܰܘܒܐ ܕܗܰܝܕܶܠܒܶܝܪܓ ܥܠܰܘܗ̱ܝ ܥܰܠ ܩܰܕܺܝܫܐ ܡܪܝ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ. ܬܽܘܒ ܕܶܝܢ ܠܥܺܕܬܐ ܕܡܳܪܝ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ ܒܶܗ ܒܒܶܝܬ ܡܩܳܡܐ ܦܰܛܪܝܰܪܟܳܝܐ ܚܰܕܬܐ ܕܒܰܨܗܺܝܬܐ ܠܰܡܩܰܕܳܫܽܘ ܥܬܺܝܕܺܝܢܰܢ܆ ܘܳܐܦ ܟܬܳܒ̈ܶܐ ܕܰܥܠܰܘܗ̱ܝ ܕܡܳܪܝ ܣܶܘܺܝܪܶܐ ܠܡܶܦܪܰܣ ܨܶܒܝܳܢܐ ܐܺܝܬ ܠܰܢ.
ܡܶܢ ܐܰܠܳܗܳܐ ܫܳܐܠܺܝܢܰܢ ܕܢܶܗܘܶܐ ܥܽܘܗܕܳܢܐ ܗܳܢܐ ܠܒܽܘܪܟܬܐ ܕܟܽܠܰܢ ܒܰܨܠܰܘ̈ܳܬܳܗ̇ ܕܝܳܠܕܰܬ ܐܰܠܳܗܐ ܡܰܪܝܰܡ ܘܰܕܦܰܛܪܝܰܪܟܐ ܡܳܪܝ ܣܶܘܶܝܪܝܳܘܣ ܬܳܓܐ ܕܣܽܘܪ̈ܝܳܝܶܐ܆ ܘܰܕܟܽܠܗܽܘܢ ܙܰܕܺܝ̈ܩܶܐ ܘܣܳܗ̈ܕܶܐ ܘܩܰܕܺܝ̈ܫܶܐ. ܘܛܰܝܒܽܘ ܕܡܳܪܝܳܐ ܥܰܡܟܽܘܢ ܐܰܡܺܝܢ ܘܰܐܡܺܝܢ. ܘܐܒܘܢ ܕܒܫܡܝܐ ܘܫܪܟܐ.
ܟܬܝܒ ܒܩܠܝܬܢ ܦܛܪܝܪܟܝܬܐ ܒܕܪܡܣܘܩ – ܣܘܪܝܐ
ܝܘܡܐ ܩܕܡܝܐ ܕܝܪܚܐ ܕܫܒܛ ܕܫܢܬ ܒܝܚ
ܥܐܕܐ ܕܡܪܝ ܣܘܝܪܝܘܣ ܦܛܪܝܪܟܐ ܕܐܢܛܝܘܟܝܐ
ܕܐܝܬܝܗ̇ ܫܢ̱ܬܐ ܪܒܝܥܝܬܐ ܕܦܛܪܝܪܟܘܬܢ
We extend our apostolic benediction, benevolent prayers and greetings to our brethren, His Beatitude Mor Baselius Thomas I, Catholicos of India, and their Eminences the Metropolitans; our spiritual children: Very Reverend Corepiscopoi, Reverend priests, monks, nuns, deacons and deaconesses and the entire blessed Syriac Orthodox people throughout the world. May the divine providence embrace them through the intercession of the Virgin Mary, Mother of God, and St. Peter, Chief of the Apostles, and the rest of the Martyrs and Saints. Amen.
“Though I flee for Christ’s sake, yet His word did not flee [from Antioch];
it is close to where the law of the spirit desires to carry it.”
(St. Patriarch Mor Severus the Great, Letter 53)
Dearly beloved in Christ,
From his exile in Egypt, Saint Severus the Great, the Patriarch of Antioch, wrote these words that strengthen the faith of the believers and give them hope. He followed the footsteps of St. Paul, the Apostle of the Nations, who wrote to his disciple Timothy: “Remember Jesus Christ, raised from the dead, a descendant of David—that is my gospel, for which I suffer hardship, even to the point of being chained like a criminal. But the word of God is not chained.” (II Timothy 2: 8-9).
Today, we declare the Year 2018 the 1500 Jubilee of the Exile of Patriarch Mor Severus the Great to Egypt. On this occasion, we invite you to meditate on the story of the life of this great saint, take him as a model and firmly abide by the Orthodox doctrines and teachings.
Our saint was born in Sozopolis in the province of Pisidia around the year 459. In Alexandria, he studied grammar and rhetorics in both Greek and Latin. He studied jurisprudence and philosophy at the Roman school in Beirut. In 488, he was baptized in Tripoli. He chose the way of asceticism and became a monk at the Monastery of St. Romanus in Mayoma, Palestine. After his priestly ordination, he built a monastery and resided in it 24 years worshipping God, practicing the virtues of asceticism, studying the Holy Bible and the writings of theologians and composing volumes in defense of the Orthodox faith. He became well known and journeyed to Constantinople with 200 monks in 508 to defend the faith. He stayed there around 3 years, until 511.
After the removal of Flavianus II, Patriarch of Antioch, Mor Severus was elected to succeed him on the apostolic see of Antioch. He was enthroned on November 6, 512. During this time, he was delivering his sermons in defense of true orthodox faith and promoting Christian morality. He never deviated from the path of asceticism. When Justinian I, the Chalcedonian, succeeded Anastasius and became Emperor in 518, he severely persecuted the Orthodox Christians and exiled a group of Orthodox bishops. Mor Severus was forced to leave Antioch on September 25, and he arrived in the coastal city of Seleucia. From there, he moved to Egypt on September 29, 518.
In the absence of its shepherd, Antioch suffered many harsh persecutions; the Chalcedonians seized the opportunity of the exile of Mor Severus and installed illegal patriarchs, starting thus the line of succession of the Chalcedonian Patriarchs.
Our saintly Patriarch continued to administer the Church of Antioch from his exile in Egypt for a period of 20 years. He encouraged the believers to remain faithful to the Orthodox faith and wrote letters encouraging them to endure the persecutions. During this period, at the invitation and insistence of the Emperor Justinian, St. Severus attended a meeting for unification in Constantinople in 535; he remained there for a year and a half. When he felt that the meeting was a waste of time, he returned to Egypt with the help of Justinian’s wife, the Syriac Empress Theodora. He died there on February 8, 538.
Dearly beloved,
While we remember the steadfast orthodox faith of Patriarch Mor Severus the Great – the Crown of the Syriac People – as well as his wisdom in administering the Church of Antioch while he was in exile, we also celebrate his great role in preserving the See of Antioch to this day. Today, as we consider the hardships suffered by St. Severus while in exile in Egypt where the Lord Himself took refuge with His Holy Mother Mary and St. Joseph, the situation of our suffering people of the Middle East comes to our mind. Christians of the Middle East and others have become refugees in different parts of the world, because of threats on their lives and, on many occasions, having to choose between denial of faith and martyrdom. In one of his letters to the Syrian Bishops at Alexandria, St. Severus writes: “While you are persecuted, you preach the Gospel loudly; while you are silent, you speak most expressively”
We, likewise, hope that the current threats facing Christians in the Middle East will only strengthen our presence and witness in the land of our forefathers.
To appropriately commemorate this Jubilee, the Department of Syriac Studies at our Patriarchate is organizing a Symposium on Mor Severus the Great at our Patriarchal Residence in Atchaneh – Lebanon, from May 26 to 27, 2018. Another conference is organized by the Department of Syriac Studies at the University of Salzburg in Austria. The Patriarchal Vicariate of Germany is also organizing a conference in October in collaboration with the University of Heidelberg. We will also celebrate the consecration of the Church of Mor Severus the Great at the new Patriarchal Residence in Atchaneh as well as publish books that shed the light on the life and works of this great saint.
May the Lord bless you all on the occasion of this Jubilee, through the intercession of the Holy Virgin Mary, Mother of God, St. Severus the Great, the Crown of the Syriac People, and all the martyrs and saints. Amen. ܘܐܒܘܢ ܕܒܫܡܝܐ ܘܫܪܟܐ
Issued at our Patriarchate in Damascus, Syria
On the 1st of February, 2018,
The Feast of St. Severus of Antioch
Which is the 4th year of our Patriarchate