أين تقضي الأبدية؟

«ثم يقول الملك (المسيح) للذين عن يمينه: تعالوا يا مباركي أبي رثوا الملكوت المعدّ لكم منذ تأسيس العالم….، ثم يقول للذين عن اليسار: اذهبوا عني يا ملاعين إلى النار الأبدية المعدّة لإبليس وملائكته….، فيمضي هؤلاء إلى عذاب أبدي، والأبرار إلى حياة أبدية».(مت 25: 34 و41 و46)

نُهدي البركة الرسوليّة والأدعية الخيريَّة إلى إخوتنا الأجلاء: صاحب الغبطة مار باسيليوس توماس الأوّل مفريان الهند، وأصحاب النيافة المطارنة الجزيل وقارهم، وحضرات أبنائنا الروحيين نواب الأبرشيات والخوارنة والرهبان والقسوس والراهبات والشمامسة الموقّرين والشماسات الفاضلات، ولفيف أفراد شعبنا السرياني الأرثوذكسي المكرّمين، شملتهم العناية الربّانية بشفاعة السيدة العذراء مريم والدة الإله ومار بطرس هامة الرسل وسائر الشهداء والقديسين، آمين.

يُميط لنا الإنجيل المقدس اللثام عمّا سيجري في السماء يوم الدينونة الرهيب، يوم تقوم الساعة، يوم النشور والقيامة العامة. ويرسم لنا الوحي الإلهي صورةً جليَّةً واضحة، نشاهد فيها الديّان العادل وقد احتاطت به شعوب العالم كافةً منقسمةً إلى فئتين اثنتين، فئة الأبرار وقد وقفوا عن يمين الديّان، وفئة الأشرار وقد وقفوا عن يساره، وتضمّ كل فئة منهما أناساً ينتمون إلى سائر الأجناس والأقوام واللغات والحضارات، فيهم الأغنياء وفيهم الفقراء، العظماء والبسطاء، العلماء والجهلاء، الرجال والنساء، ولكن ما يميّز الفئتين عن بعضهما موقع كل فئة منهما من الديّان العادل، الموقع الذي تَحدَّدَ بناءً على موقف تلك الفئة من الديان في الحياة الدنيا. ويعني جانب اليمين في لغة الإنجيل المقدس مكان الشرف والسعادة، أما جانب اليسار فيعني مكان الذل والشقاء.

أما الديّان فهو الرب يسوع الذي أعلن لنا هذه الحقيقة بقوله: «لأنَّ الآب لا يَدين أحداً بل قد أعطى كل الدينونة للابن» (يو 5: 22) ويقول الرسول بولس: «لأنه لا بدَّ أننا جميعنا نظهر أمام كرسي المسيح، لينالَ كل واحد ما كان بالجسد بحسب ما صنع خيراً كان أم شراً» (2كو 5: 10). وجاء في دستور الإيمان النيقاوي عن الرب يسوع أنه وهو المساوي للآب في الجوهر، بعد أن تجسّد من الروح القدس ومن مريم العذراء وصارَ إنساناً، صُلب عوضاً عنا، وتألم ومات ودُفن وقام في اليوم الثالث كما شاء، ثم يردف قائلاً «وصعد إلى السماء وجلس عن يمين الآب، وأيضاً سيأتي بمجدٍ عظيم ليدينَ الأحياءَ والأموات ذلك الذي ليس لملكه انقضاء». في ذلك اليوم الرهيب الذي سيأتي فيه الرب يسوع ليَدين الأحياء والأموات، تزول السماء والأرض «فإنَّ السموات كالدخان تضمحل والأرض كالثوب تبلى وسكانها كالبعوض يموتون» (أش 51: 6) ويسمع الأموات صوت ابن اللّه، فيخرج الذين فعلوا الصالحات إلى قيامة الحياة، والذين عملوا السيئات إلى قيامة الدينونة» (يو 5: 25) أمّا الأحياء الأتقياء فيخطفون مع المسيح صاعدين معه في الجو بعد أن تكون أجسادهم الحيوانية قد تغيّرت إلى أجساد روحانية.
أجل لقد عيّن اللّه تعالى يوماً سوف يدين فيه المسكونة بالعدل (أع 17: 31). في ذلك اليوم تُعلن كل سرائر البشر، ويحكم على كل إنسان بحسب أعماله التي عملها في هذه الحياة الدنيا، وبهذا الصدد يقول الرسول بولس: «لذلك أنت بلا عذر أيها الإنسان… ولكنك من أجل قساوتك وقلبك غير التائب تذخر لنفسك غضباً في يوم الغضب واستعلان دينونة اللّه العادلة الذي سيجازي كل واحد حسب أعماله» (رو 2: 1و5و6). فالإنسان الذي خلقه اللّه على شبهه كمثاله، حيث قد أنعم عليه بالعقل الراجح الذي يؤهِّله ليعرف الحلال من الحرام والصالح من الطالح. وخلقه تعالى ذا نفسٍ خالدة لا تموت ولا تفنى، كما أنعم اللّه على الإنسان أيضاً بالإرادة الحرّة، وخيّره بين عمل الخير أو الشر، فإن اختار الخير كافأه عن ذلك بالحياة الأبدية، وإن ارتكب الشر عاقبه بالعذاب الأبدي. هكذا يقرر الإنسان بحرِّيته مصيره الأبدي، فمن تاقَ أن ينال الحياة الأبدية التي هي الحياة السعيدة في السماء، فليحفظ وصايا الرب. ولا غرو من ذلك، فعندما تقدّم إلى الرب يسوع شاب رئيس وجثا له وسأله قائلاً: «أيها المعلم الصالح، أيّ صلاح أعمل لتكون لي الحياة الأبدية، أجابه يسوع: إن أردت أن تدخل الحياة فاحفظ الوصايا. قال له أية الوصايا؟ فقال يسوع: لا تقتل، لا تزنِ، لا تسرق، لا تشهد بالزور، أكرم أباك وأمّك وأحبّ قريبك كنفسك» (مت 19: 16 ـ 19 ومر 10: 19 ولو 18: 20).

أجل إن الذين يحفظون وصايا الرب هم الأبرار الصالحون المعروفون بنقاء السيرة، وصفاء السريرة مثل زكريا الكاهن وزوجته أليصابات والدَي القديس يوحنا المعمدان اللذين يصفهما الإنجيل المقدس بأنهما كانا بارَّين أمام اللّه، سالكين في جميع وصايا الرب وأحكامه بلا لوم (لو 1: 6)، وأحكام الرب هي فرائضه المقدسة من صوم وصلاة وأعمال الرحمة، وهذه جميعها تعلّمنا إياها أمّنا الكنيسة المقدسة التي تَلِدُنا من جرن المعمودية أولاداً للّه بالنعمة، وأخوة للرب يسوع. والكنيسة توصينا بأن نتخذ الرب يسوع رفيقاً لنا في طريق الحياة الدنيا، لنستحقَّ أن نرث معه ملكوته السماوي أي الحياة الأبدية السعيدة التي يقضيها الأبرار في السماء بالسكنى مع الرب يسوع إلى الأبد (رو 6: 23)، إتماماً لوعده الإلهي الصادق القائل: «إن كان أحد يخدمني فليتبعني وحيث أكون أنا هناك يكون خادمي، وإن كان أحد يخدمني يكرِّمه الآب» (يو 12: 26)، «وحيث أكون أنا تكونون أنتم أيضاً» (يو 14: 3)، هناك في السماء يتمتّع الأبرار بالأمجاد التي لا توصف «بل كما هو مكتوب ما لم ترّ عين ولم تسمع أذن، ولم يخطر على بال إنسان ما أعدّه اللّه للذين يحبونه. فأعلنه اللّه لنا نحن بروحه» (1كو 2: 9و10). هناك ينال كلّ واحد من الأبرار إكليل المجد الذي يهبه له الرب الديّان العادل (2تي 4: 8) لأنه استحقَّ الميراث الذي لا يفنى ولا يتدنس ولا يضمحل المحفوظ (للأبرار) في السموات (1بط 1: 4) هؤلاء الأبرار سينالون شبع سرور وراحة أبدية، ويدخلون إلى فرح سيدهم (مت 25: 2).

أما الأشرار فسيعذبون عذاباً أبدياً في جهنم، المكان المرعب المُعدّ لإبليس وجنوده، «فإن عذابهم إلى أبد الآبدين، ولا تكون راحة لهم نهاراً وليلاً» (رؤ 14: 9 ـ 16) هناك يكون البكاء وصرير الأسنان (مت 13: 42) في الظلمة الخارجية (مت 22: 13).

فأين تقضي الأبدية؟ هل خطر هذا السؤال ببال كلِّ واحد منكم أيها المؤمنون!؟ أم أنَّ شواغل الحياة الدنيا قد شغلتكم عن التفكير بمصيركم الأبدي؟! إن قوم نوح أصمّوا آذانهم عن سماع إنذاره وهو يدعوهم إلى التوبة وينذرهم ويخبرهم أنه لا محالة من وقوع الطوفان، فلم يصدّقوه. فجاء الطوفان وأخذ الجميع (مت 24: 39) فهلكوا إلا نوح وأهل بيته. وإن قوم لوط لم يسمعوا إلى إنذاره بأنّ اللّه لا بدّ من أن يحرق سدوم بالنار والكبريت، بل اعتبر لوط كمازح في أعين أصهاره. وهذا لم يمنع من إبادة المدينة بسكانها بالنار والكبريت ما عدا لوطا وامرأته وابنتيه الذين غادروا المدينة ولما التفتت امرأته الشريرة إلى ورائها صارت عمود ملح.

أجل إن الحقائق الإلهية عن الأبدية ثابتة وواضحة، على الرغم من محاولة الضالين والمضلين في عصرنا هذا مناهضة الدين وتشكيك المؤمنين بتشويه هذه العقائد الإيمانية، وذلك ببث الأفكار الرديئة والعثرات الخبيثة «وويل لمن تأتي من قبله العثرات» (لو 17: 2). فلنحذر معاشرة الناس الأردياء كما يعلمنا    الرسول بولس بقوله: «لا تضلوا. فان المعاشرات الرديّة تفسد الأخلاق الجيدة» (1كو 15: 33). ولنحذر أضاليل الملحدين وغوائلهم ولنسترشد بنور الإنجيل المقدس وتعاليم آبائنا الميامين لتبديد الشكوك وإزالة الشبهات، فتنجلي الحقائق وتتنقّى الكنيسة من جميع المعاثر وفعلة الإثم الذين يريدون أن يبعدوا المؤمنين عن ينابيع الإيمان الثرّة النقية. فلنبتعد عن أمثال هؤلاء الخبثاء، آخذين بوصيَّة الرسول بولس القائل: «فاعزلوا الخبيث من بينكم» (1كو 5: 13).

أجل إن إحدى العقائد المهمة في المسيحية هي عقيدة مجيء الرب يسوع ثانيةً إلى أرضنا هذه لدينونة العالمين، وبهذا الموضوع قال الرب يسوع: «اسهروا إذن لأنكم لا تعلمون في أية ساعة يأتي ربّكم، واعلموا هذا أنه لو عرف رب البيت في أي هزيع يأتي السارق لسهر ولم يَدَع بيته ينقب… لذلك كونوا أنتم أيضاً مستعدين لأنه في ساعة لا تظنون يأتي ابن الإنسان» (مت 24: 42و44). إن حقيقة مجيء الرب ثانيةً هي عقيدة إيمانية ثابتة، وقد سبق الرب وأنذرنا لنكون مستعدّين للقائه بالسهر أي باليقظة الروحية والتوبة النصوح، وإذا كنّا نظن أن الرب قد أبطأ في مجيئه، فالموت لا يبطئ، وفي هذا المضمار يذكّرنا الرسول بولس بحقيقة الموت التي سارت بها الركبان ولم يختلف بصحتها اثنان قائلاً: «وكما وضع للناس أن يموتوا مرة، ثم بعد ذلك الدينونة» (عب 9: 27). وقد أخفى اللّه على الإنسان معرفة ساعة مغادرته هذه الحياة ليكون الإنسان دائماً في حالة النعمة، أي في عداد التائبين المنتظرين ظهور الرب ثانية. ونادراً جداً أن يحظى الإنسان بفرصة ذهبية للتوبة في آخر نسمة من حياته كما حظي اللص التائب الذي صلب مع الرب يسوع وتاب وطلب من الرب قائلاً: «اذكرني يا رب متى جئت في ملكوتك» فقبل الرب توبته وقال له: «الحق أقول لك إنك اليوم تكون معي في الفردوس» (لو 23: 43). فطالما لا نعرف زمن انتقالنا من هذه الحياة وكيفيته، ونحن معرّضون للموت في كل لحظة من لحظات حياتنا بالجسد، فعلينا أن نتوب حالاً لنستحق عند انتقالنا من هذه الحياة الأبدية السعيدة، وليس من الحكمة أن نهمل أمراً كهذا يتوقف عليه خلاصنا الأبدي. إن توبتنا تقبل من الرب حالما نعود إليه بدموع الندامة الصادقة ونعده بأن نرضى بالموت أحرى من أن نقبل الخطية، معترفين بخطايانا اعترافاً قانونياً، فلنقدم على ذلك حالاً قبل فوات الأوان وطالما الفرصة سانحة ونحن في حالة صحية عقلية جيدة، ووعي تام، وإرادة حرّة لتقبل توبتنا النصوح، وفي هذا الصدد لنسمع الرسول بولس وهو يكرر ما جاء في سفر المزامير (95: 7) قائلاً: «اليوم إن سمعتم صوته فلا تقسّوا قلوبكم كما في الإسخاط يوم التجربة في القفر» (عب 3: 15و17)، ويردف الرسول قائلاً: «انظروا أيها الأخوة أن لا يكون في أحدكم قلب شرير بعدم إيمان في الارتداد عن اللّه الحي. بل عظوا أنفسكم كلّ يوم ما دام الوقت يدعى اليوم لكي لا يُقسّى أحد منكم بغرور الخطية. لأننا قد صرنا شركاء المسيح إن تمسكنا ببداءة الثقة ثابتة إلى النهاية» (عب 3: 12 ـ 14). إن عمر الإنسان على الأرض يعد لحظة كئيبة من عمر الأزلية والأبدية، وإن الأزلية السرمدية خاصة باللّه تعالى وحده لا شريك له فيها. وأما الأبدية فقد أنعم بها على الإنسان ليشاركه بها نسبياً ونعلم أن اللّه هو روح محض سرمدي أبدي لا حدود له، أما الإنسان فهو جسد خلقه اللّه من تراب الأرض ونفخ في أنفه نسمة الحياة، وبذلك أعطاه الحياة ونعمة الخلود، والإرادة الحرّة ليقرر مصيره الأبدي!

فأين تقضي الأبدية؟ هل مع المسيح في الملكوت السماوي، أم مع إبليس وجنده لا سمح اللّه في جهنم وبئس المصير؟!

إن الصوم الأربعيني، أيها الأحباء، فرصة ذهبية تتيحها لنا أمنا الكنيسة المقدسة لننتهزها ونعود إلى اللّه تائبين، وتريدنا الكنيسة في هذا المضمار أن نطيع أمر الرب يسوع القائل: «قد كمل الزمان واقترب ملكوت اللّه فتوبوا وآمنوا بالإنجيل» (مر 1: 15).

أهلكم الرب الإله، لتكونوا في عداد القائمين عن جانب اليمين يوم الدين والسامعين صوت الرب القائل: «تعالوا يا مباركي أبي رثوا الملكوت المعدّ لكم منذ تأسيس العالم»، وتقبّل تعالى صومكم وصلواتكم وصدقاتكم والنعمة معكم وܐܒܘܢ ܕܒܫܡܝܐ ܘܫܪܟܐ.

صدر عن قلايتنا البطريركية في دمشق ـ سوريا

في الخامس والعشرين من شهر كانون الثاني سنة ألفين وأربعة عشر

وهي السنة الرابعة والثلاثون لبطريركيتنا

Where to Spend Eternity?

«Then shall the King (Christ) say unto them on his right hand, Come, ye blessed of my Father, inherit the kingdom prepared for you from the foundation of the world …. Then shall he say unto them on the left hand, depart from me, ye cursed, into the eternal fire which is prepared for the devil and his angels …. and these shall go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life».
(Matthew 25: 34, 41 and 46)

We extend our apostolic benediction and greetings to our brethren, His Beatitude Mor Baselius Thomas I, Catholicos of India, and their Eminences the Metropolitans; our spiritual children the reverend priests, monks, nuns, deacons and deaconesses, and our blessed Syrian Orthodox people all over the world. May the divine providence embrace all through the intercession of the Virgin Mary, the Mother of God, and St. Peter, the chief of the apostles, and the rest of the Martyrs and Saints. Amen.

The holy gospel unveils some of what will happen in the heavens on the terrible Day of Judgment, when time comes and the general resurrection becomes real. Divine revelation draws a clear image where we see the righteous judge surrounded by all the peoples of the world distributed into two categories, the category of the righteous who have stood to the right of the judge, and the category of the evil ones who have stood to his left. Each category includes people who belong to different races and tribes, languages and civilizations. They include the rich and the poor, the great and the simple, wise and ignorant, men and women; however, what distinguishes the two categories is the side they stand in beside the righteous judge. This side was determined according to the position of that class from the Judge during earthly life. In the language of the Holy Bible, the right side is a place of honor and bliss while the left side means a place of humiliation and misery.

The Judge is the Lord Jesus who declared this truth to us saying: “For neither does the Father judge any man but He has given all judgment unto the Son” (John 5: 22) and the Apostle Peter says: “He (the Lord) commanded them” (Acts 10: 46) while the Apostle Paul declares: “For we must all be made manifest before the judgment seat of Christ; that each one may receive the things done in the body, according to what he hath done, whether it be good or bad” (II Corinthians 5: 10). In the Nicene Creed, we read about the Lord Jesus that, while He is equal to the Father in essence, after He incarnated from the Holy Spirit and the Virgin Mary and became man, He was crucified for our sake, suffered, died, was buried and resurrected on the third day as He willed; it then continues “and He ascended into heaven, sat on the right hand side of the Father and will also come with great glory to judge the living and the dead, He whose reign has no end”. On that terrible day when the Lord Jesus will come to judge the living and the dead, the heaven and earth will vanish since “for the heavens shall vanish away like smoke and the earth shall wax old like a garment and they that dwell therein shall die in like manner” (Isaiah 51: 6). “The dead will hear the voice of the Son of God and they that hear shall live, they that have done good, unto the resurrection of life and they that have done evil unto the resurrection of judgment” (John 5: 25). The pious living will be taken with Christ ascending with Him in the air after the transformation of their animalistic bodies into spiritual ones.

Indeed, God Almighty has designated a day when He will condemn the world in justice (Acts 17: 31). On that day all human mysteries will be revealed. He will judge every man according to his deeds which he has done in this earthly life. In this regard, the Apostle Paul says: “So you are without excuse, O man… but after your hardness and impenitent heart treasure up for yourself wrath in the day of wrath and revelation of the righteous judgment of God, who will render every man according to his works” (Romans 2: 1, 5 and 6). Man was created by God in the likeness and example and he was given the grace of a rational mind that enables him to distinguish what is right from what is wrong and the good from the bad. God created him with an immortal soul that does not die or perish. The Almighty has also blessed man with free will and gave him the choice to do good or evil. If man chooses good, He would reward him with eternal life; however, if he does evil, He will punish him with eternal torment. In this way, man decided his eternal destiny using his freedom: he who longed to obtain eternal life which is a happy life in heaven, let him preserve the commandments of the Lord. No wonder since when a distinguished young man approached the Lord Jesus and knelt before Him asking Him: “Good Teacher, what good thing shall I do that I may have eternal life? … and Jesus said: if you would enter into life, keep the commandments. He said unto him: Which? Jesus said: Do not kill, do not commit adultery, do not steal, do not bear false witness, honor your father and your mother, and love your neighbor as yourself” (Matthew 19: 16-19, Mark 10: 19 and Luke 18: 20).

Those who keep the commandments of the Lord are the good righteous and wise men known for the purity of their lives and clarity of their conscience, such as Zechariah the priest and his wife Elizabeth, parents of St. John the Baptist, whom the holy gospel describes as “both righteous before God and walking in all the commandments and ordinances of the Lord blameless” (Luke 1: 6). The ordinances of the Lord are His holy commandments like fasting, prayer and works of mercy. Our mother the Holy Church teaches us all these when She gives birth to us from the baptismal font as children of God by grace and brothers of the Lord Jesus. The Church recommends that we take the Lord Jesus as our companion in the path of our earthly lives, to deserve to inherit with Him His heavenly kingdom i.e. eternal and happy life which the righteous spend in heaven dwelling with the Lord Jesus forever (cf. Romans 6: 23). This is in fulfillment of His divine true promise that says: “If any man serve me, let him follow me; and where I am, there shall also my servant be, if any man serve me, him will the Father honor” (John 12: 26), “and where I am, there you may be also” (John 14: 3). There, in the heaven, the righteous will enjoy the untold glories “but as it is written, things which eye saw not, and ear heard not, and which entered not into the heart of man, whatsoever things God prepared for them who love Him, but unto us God revealed them through the Spirit” (I Corinthians 2: 9-10). There, each righteous will receive a crown of glory that the Lord, righteous Judge, will give him (cf. II Timothy 4: 8) because he deserves the inheritance which is incorruptible, and undefiled, and that fades not away but is reserved (for the righteous) in the heavens (cf. I Peter 1: 4). Those righteous will receive satiation of bliss and eternal comfort, and will enter into the joy of their master (cf. Matthew 25: 2).

The evil people, on the other hand, will be tortured eternally in hell which is the place full of horror prepared for the devil and his soldiers, “their torment ascends up for ever and ever and they have no rest day or night” (cf. Revelation 14: 9-16); “there shall be the weeping and the gnashing of teeth” (Matthew 13: 42) “in the outer darkness” (Matthew 22: 13).

Hence, where to spend eternity? Did the question occur in the minds of everyone of you, dearly believers?! Or did the concerns of earthly life keep you busy from thinking about your eternal fate?! The people of Noah made their ears deaf from hearing His warning calling them to repent, warning them and telling them that the flood is inevitable, but they did not believe him. “Then the flood came and took them all away” (Matthew 24: 39). They were extinct all except for Noah and his household. The people of Lot did not listen to his warning that God decided to burn Sodom with fire and brimstone; rather, they considered Lot to be deceiving them in the eyes of his in-laws. Nonetheless, this did not prevent the destruction of the city and its population with fire and brimstone, except for Lot and his wife and two daughters who left the city, but when his evil wife turned her head to look behind her, she was transformed into a pillar of salt.
Divine truths about eternity are consistent and clear, despite the trials of the astray and misleaders of our times who are against religion and try to spread the doubt among believers by distorting the doctrines of faith and broadcasting bad ideas and malicious pitfalls “and woe to him who produces stumbling” (Luke 17: 2). Let us be careful them of befriending bad people, for as the Apostle Paul teaches us: “Do not be deceived; evil companionships corrupt good morals” (I Corinthians 15: 33). Let us beware of the stray teachings of the atheists and their snares; let us be guided by the light of the holy Gospel and the teachings of our forefathers to dispel doubts and remove suspicions. Then, the truths will be revealed and the Church will be purified from all stumbling and iniquity along with the evil doers who desire to keep the faithful away from the rich and pure springs of faith. Let us keep away from the likes of these malicious and hypocrites, abiding by the commandment of the Apostle Paul who says: “put away the wicked man from among yourselves” (I Corinthians 5: 13).

Indeed, one of the important Christian doctrines is the doctrine of the second coming of the Lord Jesus to this earth to judge the worlds. In this subject, the Lord Jesus said: “Watch therefore: for you know not on what day your Lord comes, but know this, that if the master of the house had known in what watch the thief was coming, he would have watched, and would not have suffered his house to be broken through… Therefore be you also ready for in an hour that you think not the Son of man comes” (Matthew 24: 42-44). The truth of the second coming of the Lord is a constant doctrine of faith; the Lord has already alerted us to be ready to meet him by watching, i.e. in spiritual vigilance and true repentance. If we thought that the Lord has slowed in coming, death does not slow down. In this regard, the Apostle Paul reminds us of the fact of death which is customary of all and no two questions its validity, saying: “and inasmuch as it is appointed unto men once to die, and after this comes judgment” (Hebrews 9: 27). God has concealed from humans the knowledge of the hour of leaving this life so that man always be in a state of grace, i.e. counted as a repentant who wait the second appearance of the Lord. It is very rare that man obtains a golden opportunity to repent at the last breath of his life like the repentant thief who was crucified with the Lord Jesus, but repented and asked the Lord: “Lord, remember me when you come in your kingdom”. And so the Lord accepted his repentance and replied: “Truly I tell you, today you will be with me in paradise” (Luke 23: 43). As long as we do not know the time of our departure from this life and how it is done, and since we are subject to die in every moment of our lives in the flesh, we must repent immediately to deserve a happy eternity once we depart from this life. It is not wise to ignore such an important thing on which our eternal salvation depends. The Lord accepts our repentance as soon as we return to him with sincere tears of remorse and sorrow while we promise that we accept death more than we accept sin, confessing our sins through a canonical confession Let us act so immediately before it is too late and so long as there is opportunity as we are in a good mental health condition, with complete awareness and a free will so that our sincere repentance be accepted. In this regard, listen to the Apostle Paul repeating the Psalms (95: 7): “today, if you hear his voice, do not harden your hearts as in the provocation, on the day of temptation in the wilderness” (Hebrews 3:15 and 17), and he adds: “take heed, brethren, let haply there shall be in any one of you an evil heart of unbelief, in falling away from the living God, but exhort one another day by day, so long as it is called today; let any one of you be hardened by the deceitfulness of sin, for we are become partakers of Christ, if we hold fast the beginning of our confidence firm unto the end” (Hebrews 3: 12-14). The years of man on earth are but a bleak moment of eternal life and eternity. Sempiternity is particular to God alone Who has no partner in it. Eternity was bestowed on man to share it with him in a relative manner. We know that God is pure, Sempiternal spirit Who has no boundaries while man is a body created by God from the dust of the earth where He breathed into his nostrils the breath of life, and thus gave him life and the grace of immortality, and the free will to decide his eternal fate!

Where to spend eternity? With Christ in the heavenly kingdom? or with Satan and his soldiers – God forbid – in the hell, and what a fate?!
The Great Lent, dearly beloved, is a golden opportunity offered to us by our mother the Holy Church to seize and return to God in repentance. The Church wants us to obey the Lord Jesus Who says: “The time is fulfilled, and the kingdom of God is at hand; Repent and believe in the Gospel” (Mark 1: 15).
May our Lord God make you worthy to be counted among those who are on the right hand side in the Day of Judgment who will hear the voice of the Lord saying to them: “Come, blessed of my Father, inherit the kingdom prepared for you since the foundation of the world”. May the Almighty accept your fasting, prayers and alms. The grace of God be upon you ܘܐܒܘܢ ܕܒܫܡܝܐ ܘܫܪܟܐ

Issued at our Patriarchal See in Damascus – Syria
On the Twenty Fifth of January Two Thousand and Fourteen
Which is the Thirty Fourth Year of our Patriarchate